1. Förberedelse och mål
Steg 1: Definiera vad inventeringen ska omfatta (hela lagret, vissa zoner eller cyklisk inventering), tidpunkt, ansvariga och mål. Säkerställ åtkomst till GoZero-konton, mobilapp och eventuella QR-koder.
I detta exempel visar vi hur vi inventerar ett konferensrum som ska tömmas för att golvmattorna ska bytas ut.
2. Kartläggning och märkning
Steg 2: Förbered en färdig mapp, där produkterna ska placeras. Dela ev. upp lokalen i tydliga zoner och/eller ladda upp en planlösning över ert rum, kopplat till mappen. Vill man skanna in produkterna med hjälp av QR-kod så är det viktigt att allt detta är på plats inför nästa steg.
3. Genomför inventeringen
Steg 3: Arbeta systematiskt zon för zon. Använd GoZero-appen för att:
- Skanna QR-kod och registrera antal, alternativt fota varje produkt och registrera antal. I denna lokal är det 12 stycken av samma stol. Då fotar vi stolen, och noterar sedan antalet 12.
- Markera färdiga hyllor/zoner vid behov.
Jobba i par vid större avvikelse eller vid kritiska artiklar. Använd offline-funktion om nätet kan vara ostadigt.
4. Låt AI:n göra sitt jobb
Steg 4: AI:n tar över och skapar en färdig annons utifrån kriterier som klimatvärde, andrahandsvärde m.m.
5. Avslut och rutin
Steg 5: Dokumentera lärdomar och fastställ nästa inventeringsfrekvens om behov finns (t.ex. månadsvis cyklisk inventering eller halvårsvis fullinventering). Sätt upp checklistor i GoZero för att förenkla nästa runda, och ta lärdomar från denna gång.
Efter inventeringen finns färdiga rapporter till hands, som hjälper ert företag att komma längre i er cirkulära omställning. Busenkelt!